На Прикарпатті обговорили президентську ініціативу та напрямки розвитку майбутньої української освіти і науки

Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника бере участь в обговоренні створення Президентського університету. Круглий стіл щодо цього відбувся 16 грудня на базі Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. Ідея проєкту Президентського університету полягає у створенні освітньо-наукового центру шляхом концентрації кращих матеріальних і людських ресурсів України із залученням бюджетних і небюджетних коштів як новий сучасний заклад вищої освіти.

Участь у засіданні круглого столу під назвою «Гарант лідерської позиції Президентського університету – міжнародна команда креативних, різнопланових експертів і талановитих студентів, готових вже сьогодні вирішувати найскладніші і актуальні глобальні завдання» взяли Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет, його заступник Ігор Гарбарук, керівник департаменту освіти і науки Івано-Франківської ОДА Віктор Кімакович, голова Івано-Франківської ОДА Світлана Онищук, ректори та представники трьох національних університетів Прикарпаття, науковці краю.

У вітальному слові до учасників круглого столу Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет зазначив, що Президентський університет буде повноформатним освітньо-науковим структурним кластером, який зможе поєднати зусилля викладачів, студентів, роботодавців, науковців, а також усіх зацікавлених в комерціалізації провідних наукових досліджень стейтхолдерів. Міністр побажав учасникам плідної дискусії та закликав формувати активні інноваційні ідеї, зробивши наголос на існуючих у світі тенденціях.

«Ми маємо в кожному своєму наступному кроці передбачати ще 5-6 кроків попереду і з урахуванням технологій, які стрімко змінюються, потреби у високотехнологічних і софтизованих знаннях, яка стрімко зростає», – наголосив Міністр Сергій Шкарлет.

Ігор Гарбарук, заступник Міністра освіти і науки України коротко окреслив основні аспекти проєкту. Він зазначив, що освіта – це ті можливості і платформа, на яких можуть і будуть здійснені зміни в житті нашої країни.

«Має бути певна індивідуалізація навчання, мають бути закладені інші принципи. Саме тому, коли ми працювали над завданням Президента і розробляли концепцію Президентського університету, були випрацювані три ключові принципи. Перший – освітній, який іде в напрямку розвитку особистості. Друге – розвиток професіонала, який володіє предметними технічними знаннями, а не просто знаннями загального штибу. Третє – розвиток стратегічного мислення, і стратегічного наповнення освітніх і наукових процесів», – акцентував Ігор Гарбарук.

Світлана Онищук, голова Івано-Франківської ОДА зазначила, що навчальні заклади Прикарпаття спрямовані не тільки на підготовку спеціалістів високої якості, але й на розвиток економіки, ІТ-сфери, освіти, науки, спорту регіону. Саме тому на Прикарпатті вітаються такі ініціативи, як створення Президентського університету.

Учасники круглого столу висловили свої позиції щодо президентської ініціативи та напрямків, якими має рухатися майбутня українська освіта і наука.

Модель Президентського університету створює новий освітній і науковий полігон, – підкреслив ректор Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Ігор Цепенда. За його словами, ця модель дозволяє науковцям відпрацювати ті моделі, які будуть унікальні для українських університетів.

«Ми маємо можливість об’єднати наші інтелектуальні зусилля для того, щоб відпрацювати цю модель для того, щоб вона була доброю платформою для наших українських університетів. Є багато світових моделей формування і підтримки університетів. Дві з них основні. І вони полягають в концентрації фінансів та  інтелекту на декількох університетах, або концентрації фінансів та інтелекту на регіональних потужних університетах», – сказав Ігор Цепенда.

«Але нас цікавлять не тільки освітні проєкти, нас цікавлять і наукові проєкти. І на жаль, не вдалося за ці 30 років українським університетам вийти на рівень хоча би центральноєвропейських столичних університетів за індексом Гірша», – підкреслив  ректор ПНУ Ігор Цепенда, який навів приклади успішно працюючих навчальних закладів Європи, подібних тому, який обговорювався.

«Перед нами ще багато серйозних дискусій та розмов, бо з одного боку нам потрібно підсилювати професію майбутнього, але не забувати за гуманітаристику, яка паралельно так само має бути складовою. Але ми на добрій дорозі, на початку надзвичайно цікавого проєкту, який буде мати успіх, якщо ми всі спільно працюватимемо над цим», – підкреслив Ігор Цепенда.

Слово в дискусії серед інших взяла також професорка, докторка наук Олена Будник, директорка Центру інноваційних освітніх технологій ПНУ. Вона звернула увагу учасників дискусії на тому, що створення такого рівня центру в Україні дасть можливість викладачам і студентам формувати власну освітню траєкторію, і спроможності заробляти власним інтелектом кошти. Оскільки STEM-освіта сьогодні є стратегічним напрямком розвитку будь-якої країни.

Освітній процес, за словами Міністра освіти і науки України Сергія Шкарлета, у Президентському університеті планують запустити вже з жовтня 202З року. Спершу з невеликою кількістю студентів та напрямків, які згодом буде розширено.

Першоджерело: https://pnu.edu.ua/blog/2021/12/16/35214/