Хімічні перетворення пігменту позбавили жовту троянду її блиску!

Жовта троянда — це яскравий елемент у “живій” картині Абрахама Міньйона «Натюрморт з квітами та годинником».

Вицвітання яскравої жовтої троянди чітко показує, як руйнування з часом та хімічні зміни можуть послабити візуальну чіткість картини.

Більшість квітів на картині Авраама Міньйона 17 століття «Натюрморт з квітами та годинником», здається, відділяються від полотна. Але одна жовта троянда, пофарбована пігментом на основі арсен сульфіду, є плоским елементом, що викликає різкі відчуття. Це не було наміром Міньйона: троянда втратила свій блиск через хімічне перетворення частини її оригінального яскравого пігменту в безбарвні арсенати свинцю, повідомляють дослідники 8 червня в Science Advances.

Консерватор картин Нучка Де Кейзер з Рейксмузею в Амстердамі та його колеги проаналізували троянду за допомогою неруйнувнівних методів, включаючи рентгенівську флуоресценцію та Х-променеву дифракцію. Команда спочатку нанесла на карту залишки арсену, свинцю, кальцію та інших хімічних елементів у шарах фарби, щоб виявити, як Міньйон ретельно наносив фарбу, щоб створити тривимірну троянду зі світла і тіні.

Аналіз виявив на троянді два новіших кристала, які містять свинець і арсен. Кристали, які називаються міметитом і шультенітом, є продуктом низки хімічних реакцій. По-перше, реакція пігменту зі світлом створила дуже рухливий тип арсену, який називається арсеноліт. Утворений арсеноліт потім потрапив до нижнього шару свинцевої білої фарби і вступив в хімічну реакцію, утворюючи міметит і шультеніт. Кристалам не вистачає яскравого кольору орпігменту — натомість вони безбарвні і вирівнюють зовнішній вигляд квітки.

Жовта троянда (ліворуч) зображена сьогодні на картині «Натюрморт з квітами та годинником». Рентгенівська флюоресцентна томографія виявляє більш майстерний вигляд минулого. На зображенні (праворуч) показано розподіл елементів арсену, який залишається в троянди. Спочатку пофарбований яскраво-жовтим пігментом на основі сульфіду арсену, хімічні реакції зі світлом та іншими шарами фарби з часом змінювали зовнішній вигляд квітки.

“Наука, не може повернути годинник назад, проте повернути колишню славу троянди можна за допомогою сучасних технологій. Але цифрові реконструкції, зроблені з використанням подібних методів, як і в новому дослідженні, можуть дати кілька переваг, і не тільки для вчених та істориків мистецтва”, – каже Де Кейзер. Подібні реконструкції можуть не тільки виявити вицвілі елементи в інших картинах — вони також можуть з’явитися в музеях, дозволяючи відвідувачам побачити справжнє минуле картини.

Першоджерело: https://www.sciencenews.org/article/chemistry-pigments-paint-arsenic-yellow-rose-mignon-still-life

N. De Keyser et alReviving degraded colors of yellow flowers in 17th century still life paintings with macro- and microscale chemical imaging. Science Advances. Published online June 8, 2022. doi: 10.1126/sciadv.abm2106.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.