Компанія Airbus експериментує з управлінням літаків за допомогою автопілота

Кампус Airbus у Тулузі – це величезний майданчик, робоче місце для 28 000 співробітників, а також сотні відвідувачів, які прагнуть побачити, як будуються літаки.

Величезний вантажний літак Beluga припаркований на вантажному майданчику, готовий транспортувати транспортні засоби та супутники по всьому світу. На території кампусу, знаходиться ангар, де розробляли надзвуковий пасажирський літак Concorde. В цьому місці також розміщено багато досліджень і розробок Airbus, у тому числі нещодавно завершений проєкт Dragonfly — експеримент із розширення можливостей автопілота.

За останні 50 років автоматизація в авіації змінила роль пілота. Сьогодні пілоти отримують набагато більше допомоги від техніки в кабіні. Проєкт Dragonfly, виконаний на Airbus A350-1000, ще більше розширив автономність літака. Проєкт був зосереджений на таких напрямках: покращена автоматична посадка та автоматизоване екстрене відхилення від маршруту.

Airbus випробував автономну систему аварійної посадки

Малькольм Рідлі, головний пілот-випробувач комерційних літаків Airbus, запевняє, що ризик потрапити в авіакатастрофу «надзвичайно малий». Однак літак і екіпаж повинні бути готові до будь-якого сценарію, тому Project Dragonfly випробував автоматичну систему екстреної посадки.

Ідея полягає в тому, що ця технологія візьме на себе перевагу, якщо пілотам потрібно зосередитися на прийнятті важких рішень або якщо вони стануть недієздатними. Під власним керуванням літак може знижуватися і приземлятися, розпізнаючи при цьому інші літаки, погоду і рельєф. Система також дозволяє літаку спілкуватися з диспетчером повітряного руху по радіо синтетичним голосом, створеним за допомогою штучного інтелекту.

Одним із завдань було навчити систему розуміти всю інформацію та приймати рішення, каже Мігель Мендес Діас, розробник автоматизованих операцій у надзвичайних ситуаціях. «Літак повинен самостійно відновити всю інформацію. Тому він повинен слухати повідомлення аеропорту від управління повітряним рухом. «Потім потрібно вибрати найбільш підходящий аеропорт для перенаправлення», — сказав він.

Проєкт Dragonfly здійснив два успішні аварійні приземлення. Під час тестових польотів французькі авіадиспетчери повністю зрозуміли ситуацію, і літак благополучно приземлився.

Нова технологія може генерувати новий план траєкторії польоту та здійснювати посадку літака автономно

На щастя, майже всі посадки набагато менш драматичні, і Project Dragonfly також розглянув більш звичайний варіант. Більшість великих аеропортів мають технологію, яка направляє літак на злітно-посадкову смугу, що називається точним заходом на посадку. Але не кожен аеропорт у світі має таку технологію, тому Airbus шукає інший спосіб посадки.

Проєкт Dragonfly досліджував використання різних датчиків, щоб допомогти літаку здійснити автоматичну посадку. Він включав використання поєднання звичайних камер, інфрачервоних і радарних технологій. Команда також зібрала дані з усього світу, щоб можна було змоделювати різноманітні погодні умови. Крім того, що додаткові датчики надають літаку більше інформації, вони дають пілоту додаткову чіткість під час спостереження за посадкою.

Наприклад, інфрачервоні камери корисні в хмарних умовах, оскільки чим ближче ви підходите до об’єктів, тим більше тепла може зібрати інфрачервоний датчик. «Ця технологія «забезпечить комфорт пілота, оскільки він дійсно вирівняний і на хорошому шляху, щоб вийти на злітно-посадкову смугу», — каже Нурія Торрес Матабох, інженер комп’ютерного бачення проєкту Dragonfly.

Удосконалені системи були протестовані на A350

Проєкт Dragonfly також приділив увагу на руління літаком. Хоча це може здатися базовим завданням, це може бути найскладнішою частиною роботи, особливо в найбільш завантажених аеропортах світу.

У цьому випадку літаком керував пілот.

Технологія забезпечувала екіпаж звуковими оповіщеннями. Тому, коли літак наткнувся на перешкоди, він подавав тривогу. Він також консультував пілотів щодо швидкості та показував їм шлях.

«Ми хотіли чогось, що допомогло б і зменшило навантаження пілотів під час фази руління», — сказав пан Рідлі. «Автоматизація не може замінити прийняття рішень двома добре навченими та відпочилими пілотами в кабіні екіпажу», — сказав він зі своєї бази в аеропорту Сіднея. Пан Лукас навів приклад Boeing 737 Max, де автоматизована система призвела до двох смертельних катастроф у 2018 та 2019 роках.

Але чи зможуть пасажирські літаки колись залишитися без пілотів?

«Повністю автоматизовані літальні апарати з’являться лише в тому випадку, якщо це буде безпечний спосіб захисту наших пасажирів і екіпажу», — каже пан Рідлі.

Першоджерело: https://www.bbc.com/news/business-65676421